
Wat is MVO?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) door uw onderneming houdt in dat uw organisatie zich verantwoordelijk houdt voor de effecten van de ondernemingsactiviteiten op het gebied van ‘People’, ‘Planet’ en ‘Profit’. Uw organisatie legt daarover verantwoording af en gaat in gesprek met belanghebbenden.
U kunt zelfs nog een stap verder gaan door uw organisatie te richten op nieuwe marktkansen, groei en innovatie met winst voor People, Planet en Profit.
De drie P’s, People, Planet en Profit, staan bij maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal.
People
Alle mensen die in aanraking komen met uw organisatie zijn hierbij van belang. Dus consumenten, afnemers, leveranciers, medewerkers en de maatschappij als geheel. Op welke manier komt u tegemoet aan de behoeften van mensen en hoe behandelt uw organisatie hun belangen? Denk hierbij aan gezondheid, veiligheid, scholing, arbeidsrechten, arbeidsomstandigheden en mensenrechten.
Voor People gaat het om de volgende indicatoren: werkgelegenheid, verhouding werkgever-werknemer, gezondheid en veiligheid, opleiding, onderwijs, aard en organisatie van werk, diversiteit en kansen, mensenrechten: strategie en beheer, Verbod op discriminatie, vrijheid van vereniging en CAO, uitbanning kinderarbeid, preventie van gedwongen en verplichte arbeid, beveiligingsbeleid, rechten van inheemse bevolking, ongewenste effecten op gemeenschap, corruptie, publiek beleid, concurrentie belemmerend gedrag, naleving, gezondheid en veiligheid van consumenten, etikettering van producten en diensten, marketing communicatie, privacy van klanten, naleving.
Planet
Welke milieueffecten veroorzaakt uw organisatie? En hoe gaat uw organisatie hier mee om? De gevolgen van uw productieproces, de materialen die worden gebruikt en de effecten hiervan op de lucht, het water, de bodem en biodiversiteit zijn aandachtspunten.
Voor Planet gaat het om de volgende indicatoren: grondstoffen, energie, water, biodiversiteit, uitstoot, afvalwater en afvalstoffen, producten en diensten, naleving, transport.
Profit
Om voor uw organisatie bestaansrecht te garanderen is het maken van winst een groot onderdeel van uw bedrijfsvoering. Hiermee draagt u zorg voor continuïteit en ontwikkeling van uw organisatie. In het kader van MVO gaat winst niet alleen over wat er aan het einde van de rit onder de streep overblijft, maar ook om innovatie, kwaliteit en reputatie.
Voor Profit gaat het om de volgende indicatoren: directe economische waarden die zijn gegenereerd en gedistribueerd, positieve bijdrage aan locale economie en bedrijvigheid, bijdrage aan het economisch systeem.