
Wat is MVO?
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is het integreren van sociale, ethische en milieubescherming in het bedrijfsbeleid en de dagelijkse bedrijfsvoering. Dit betekent dat uw bedrijf zich inzet voor de lokale gemeenschap, zich houdt aan arbeidsnormen en milieustandaarden, en zich inzet voor duurzaamheid. Het doel van MVO is om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving en het milieu, terwijl tegelijkertijd de bedrijfsdoelstellingen worden behaald.
De 3 P's: People, Planet en Profit
U kunt een stap verder gaan door uw organisatie in te richten op nieuwe marktkansen, groei en innovatie met doelstellingen op People, Planet en Profit. De drie P’s staan dan ook bij maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal.
People
Alle mensen die in aanraking komen met uw organisatie zijn hierbij van belang, zoals consumenten, afnemers, leveranciers, medewerkers en de maatschappij als geheel.
Op welke manier komt u tegemoet aan de behoeften van mensen en hoe behandelt u hun belangen?
Planet
Welke milieueffecten veroorzaakt uw organisatie? En hoe gaat uw organisatie hier mee om?
De gevolgen van uw productieproces, de materialen die worden gebruikt en de effecten hiervan op de lucht, het water, de bodem en biodiversiteit zijn aandachtspunten.
Profit
Om voor uw organisatie bestaansrecht te garanderen is het maken van winst een groot onderdeel van uw bedrijfsvoering. Hiermee draagt u zorg voor continuïteit en ontwikkeling van uw organisatie.
In het kader van MVO gaat het ook om innovatie, kwaliteit en reputatie.
Voor People gaat het om de volgende indicatoren:
- werkgelegenheid
- verhouding werkgever-werknemer
- gezondheid en veiligheid
- opleiding en onderwijs
- aard en organisatie van werk, diversiteit en kansen
- mensenrechten: strategie en beheer
- verbod op discriminatie
- vrijheid van vereniging en CAO
- beveiligingsbeleid
- rechten van inheemse bevolking
- ongewenste effecten op gemeenschap
- tegengaan van corruptie en concurrentiebelemmerend gedrag
- gezondheid en veiligheid van consumenten
- eerlijke etikettering en marketing van producten en diensten
- privacy van klanten
Voor Planet gaat het om de volgende indicatoren:
- grondstoffen
- energie
- water
- biodiversiteit
- uitstoot
- afvalwater en afvalstoffen
- producten en diensten
- transport
Voor Profit gaat het om de volgende indicatoren:
- directe economische waarden die zijn gegenereerd en gedistribueerd
- positieve bijdrage aan lokale economie en bedrijvigheid
- bijdrage aan het economisch systeem