Nieuwe inzichten en maatschappelijke themas
vragen om een gerichte inzet van het bedrijfsleven. Het is daarom logisch dat
ook de eisen voor de MVO Prestatieladder zijn geactualiseerd. Daarom publiceert de Foundation Sustained Responsibility op 1
maart aanstaande versie 3 van de MVO Prestatieladder.
Wat zijn de gelijkenissen en verschillen met de versie uit 2013?
De basis van deze versie van de MVO Prestatieladder is
hetzelfde als van de 2013 versie:
- De MVO Prestatieladder bouwt op de drie pijlers:
een management systeem, MVO-themas en stakeholderbetrokkenheid.
- De ISO 26000:2010 norm is de sleutelreferentie.
ISO 26000 is echter niet certificeerbaar. De MVO Prestatieladder is dat wel en
is onmisbaar voor bedrijven die op een objectieve manier willen aantonen dat
zij de laatste inzichten op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord
Ondernemen in praktijk brengen.
- De hoofdstructuur van de MVO Prestatieladder is
gebaseerd op de zogenaamde ISO High Level Structure. Dit houdt in dat de
structuur van de MVO Prestatieladder zo veel mogelijk gelijk is aan die van
andere (ISO) managementsysteemnormen, en dat de formulering van de eisen waar
mogelijk analoog is aan die van andere normen (zoals ISO 9001, 14001 en 45001).
Waar in 2013 alleen de hoofdstructuur kon worden overgenomen, zijn in versie 3
concrete formuleringen zo veel mogelijk afgestemd op andere normen, met name op
de ISO 14001 voor milieumanagement.
De belangrijkste vernieuwingen (ten opzichte van de versie uit
2013) zijn:
- Het MVO-beleid wordt sterker dan voorheen
gericht op de themas waarop de organisatie significante bijdragen kan leveren.
Meestal is dat nauw verbonden met het primaire proces. Steeds vaker verwachten,
of eisen, klanten en opdrachtgevers aandacht voor sociale en/of ecologische
aspecten van producten en diensten. Systematisch inspelen op MVO-eisen en
-verwachtingen van belangrijke (potentiële) klanten of opdrachtgevers levert
daarbij niet alleen een bijdrage aan de maatschappelijke impact, maar biedt ook
kansen om het duurzaam en economisch succes van de organisatie te combineren;
- De themas kunnen al dan niet in het perspectief
van de Sustainable Development Goals (SDGs) worden gezet. Daardoor kunnen
bedrijven die de SDGs als uitgangspunt nemen voor hun MVO-beleid meer baat
hebben bij het implementeren van de MVO Prestatieladder;
- MVO-waarden of bedrijfsprincipes, die al
onderdeel waren van good governance zijn nu gekoppeld aan de PDCA-cyclus en
krijgen daardoor een grotere betekenis;
- De MVO-impact was al meetbaar aan de hand van de
kengetallen maar nu is het ook verplicht daarover te rapporteren en met
stakeholders te communiceren;
- Bedrijven moeten nu zelf aantonen hoe zij zich
verhouden tot de sector, en hun niveaubepaling voor de MVO Prestatieladder
onderbouwen;
- Op niveau vier is de ketenverantwoordelijkheid
verder versterkt met een paragraaf over MVO bij inkoop en omgaan met
leveranciers;
- Het behalen van niveau vijf, het niveau voor de
echte koplopers, is nu mogelijk gemaakt;
- De naamgeving van enkele kernthemas is
geactualiseerd;
- De drie handhavingsthemas zijn vervallen, de
vroegere themas 19 (etikettering) en 28 (producten en diensten) zijn
samengevoegd tot één thema (productinformatie), behoorlijk bestuur is als thema
beter benoemd, er is één actueel thema (flexibele arbeidskrachten) toegevoegd.
De formulering van de themas is geactualiseerd met een sterker accent op de
mogelijkheden voor een positieve maatschappelijke bijdrage. Al met al zijn er
nu 31 themas in plaats van 33;
- Tenslotte zijn indeling, tekst en lay-out van
het document gebruiksvriendelijker gemaakt.
De MVO Prestatieladder themas hangen samen met de Sustainable Development Goals (SDGs). Het managementsysteem volgens de MVO Prestatieladder is daarom ook nuttig voor bedrijven die zich richten op één of meer van de 17 SDGs.
Een overgangsregeling voor certificaathouders op basis van versie 2 (uit 2013) wordt op deze website kenbaar gemaakt.
Praktische informatie over certificatie volgens de MVO Prestatieladder
Op deze website is informatie te vinden over de geregistreerde certificatie-instellingen, de verstrekte MVO Prestatieladder certificaten, de norm MVO Prestatieladder, etc.